STRATEGIE- EN COMMUNICATIEPARTNER
OP MAAT VAN DE (GROEI-)KMO

LAST VAN GROEIPIJN OF VERANDERSTRESS?
EEN EXTERNE FRISSE KIJK ZORGT VOOR NIEUWE INZICHTEN!

De spelregels voor een Frisse Kijk

Ondanks de voordelen, is het inschakelen van een friskijker niet altijd succesvol. Immers, binnen het bedrijf, dat de friskijker binnen haalt, moeten ook een aantal spelregels gevolgd worden:

  • De bedrijfscultuur moet de aanwezigheid van een friskijker toelaten. De friskijker moet met andere woorden au sérieux genomen worden én hij/zij moet de mogelijkheid krijgen om een goed inzicht in de werking van het bedrijf te verwerven. Vaak is het een kwestie van een negatieve perceptie (t.o.v. een 'buitenstaander') om te zetten in een positieve mindset. Niet voor niets spreken we bewust van een 'Friskijker' i.p.v. een pottenkijker...
  • De samenwerking met een friskijker is vergelijkbaar met een team van 'piloot en co-piloot'. Beiden moeten quasi blindelings op mekaar kunnen vertrouwen. Zonder co-piloot komt de wagen ook wel aan de finish, maar hij zal heel moeilijk een wedstrijd winnen.
  • Het resultaat van de friskijker is dus resultaat van teamwork, te beginnen met een adviestraject en eindigend bij de implementatie van de uitgewerkte adviezen. De friskijker kan massa's frisse ideeën en creatieve oplossingen aanbrengen. Het succes van de implementatie is tenslotte nog altijd voor een groot stuk afhankelijk van aanpak binnen het bedrijf: een adviesplan dat uiteindelijk in de schuif belandt, zal weinig resultaat opleveren.  

Met dank aan het onderzoek 'Friskijkers, een remedie tegen bedrijfsblindheid" uitgevoerd door Symbio6.

Meer weten over onze rol als Friskijker?